Зміст
Вступ ………………………………………………………………………………2
Корисні аспекти у використання комп’ютерних технологій на уроках математики
……………………………………………………………..…………3
Що слід враховувати підчас створення уроку з використанням комп’ютерних
технологій………………………………………………………………………….5
Особливості комп'ютеризованого уроку ………………………………………..7
Відбір інформації підчас підготовки до уроку …………………………………9
Конспект уроку з використанням
комп’ютерних технологій………………...10
Висновки …………………………………………………………………….......15
Список використаних джерел………………………………………………......16
Вступ
Сьогодення важко уявити без технічних
засобів. Тому сучасність диктує нам використання комп’ютерної техніки і в
навчальному процесі. Постає питання про формування у дитини знань,
компетентності, що забезпечить універсальність її освіти. Підвищення якості
освіти визначається використанням нових
методів і засобів навчання. У розв'язанні цих проблем важливе місце відводиться
комп'ютеру, а отже і мультимедійним технологіям. З нагромадженням інформації та
розвитком техніки наша цивілізація нестримно прямує до комп'ютерної ери. Тому прикладні
програми не слід замикати тільки на одному
предметі - інформатиці. Вони повинні охоплювати всі основні шкільні
дисципліни (фізику, хімію, географію, математику, біологію і ін.), оскільки так
можна хоч би частково компенсувати недолік учбової техніки, дидактичного
матеріалу і наочності.
Корисні аспекти у використання комп’ютерних технологій на
уроках математики
Застосування комп'ютерів у навчанні не
тільки звільняє вчителя від рутинної частини організації навчального процесу, а
й дає змогу створити багатий ілюстративний матеріал, поданий у
найрізноманітніших формах - текстовій, графічній, анімаційній. А також
активізує всі види діяльності учнів: розумову, мовну, фізичну, що прискорює
процес засвоєння матеріалу. Комп'ютерні програми сприяють набуттю практичних
навичок, інтерактивні системи тестів аналізують якість знань. Програма для
створення презентацій Microsoft Power Point є універсальним видом наочності і
може бути застосованою у будь-якому класі на уроці будь-якого типу. Та
найефективнішим, на мою думку, є підготовка та використання презентацій на
таких етапах вивчення математики:
- на уроці вивчення нового матеріалу у
вигляді показу слайдів з використанням
елементів анімації;
- на уроках узагальнення і
систематизації знань з теми - у вигляді навчального посібника, у якому
розглядаються всі поняття,алгоритми, формули, діаграми, схеми, ілюстрації,
матеріали для контролю та самоконтролю знань;
- на уроках повторення навчального
матеріалу;
- на індивідуальних заняттях з учнями;
- для самостійного ознайомлення у
позаурочний час;
- на заняттях майстер-класів та школи
молодого вчителя.
- на нестандартних уроках (урок-казка,
урок-подорож, круглий стіл, конференція, урок-гра «Найрозумніший», і т.д. ).
Використовуючи
комп’ютер на уроках математики, слід пам’ятати, що комп’ютер – це лише засіб,
який допомагає в навчанні. Він не
повинен звільнити учня від роздумів. Комп’ютер повинен звільнити учня тільки
від механічної знайомої роботи (наприклад, переписування номеру тесту та
варіанта відповіді) і звільнити час для роздумів та творчого пошуку.
Такий матеріал краще використовувати в
мультимедійному класі, демонструвати учням презентацію з оптимальною швидкістю,
за потреби повертатись до деяких слайдів або повторювати презентацію декілька
разів.
Систематичне використання презентацій
на уроках знімає питання наочності, дидактичного матеріалу з математики. Замість
того, щоб витрачати невеликі шкільні ресурси і власні кошти вчителя для
придбання наочності, зокрема традиційних таблиць, плакатів тощо, дидактичного
матеріалу, можна подати їх у вигляді презентації.
Отже, використання комп’ютерних
технологій на уроках математики сприяють підвищенню пізнавальної активності
учнів, швидкому та ефективному засвоєнню ними навчального матеріалу, залучення
до роботи практично кожного учня, виявлення труднощів, підвищення
результативності навчального процесу.
Попередні намагання проводити навчання
за допомогою комп'ютерних програм, що здійснювалися ще на початку та в середині
80-х років, закінчилися невдачею. Це було викликано тим, що недосконалість
програмних засобів не дозволяла отримати явну перевагу комп'ютерних технологій
перед традиційними формами навчання. Іншою важливою причиною було те, що
комп'ютер не був доступним засобом навчання. Ні вчителі, ні учні не були готові
сприйняти комп'ютер як регулярний навчальний засіб.
На даний момент ситуація змінюється.
Що слід враховувати підчас створення уроку з
використанням комп’ютерних технологій
Найближча форма роботи для вчителя -
урок. Урок, на якому в якості технічного засобу навчання використовується
комп'ютер, має особливу структуру, але теорія, на жаль, ще не розроблена. Головним
завданням вчителя є організація такого уроку.
Ще одне важливе питання: для якого
рівня знань учнів комп'ютерні технології можуть дати найбільший ефект, а для якого
використання комп'ютера не приведе до значних змін результатів навчання.
Виділимо позитивні сторони роботи з комп'ютером:
· скорочення часу вироблення технічних
навичок учнів;
· збільшення кількості тренувальних
завдань;
· досягнення оптимального темпу роботи
учня;
· перетворення учня на суб'єкт навчання
(так як програма вимагає від нього активного управління);
· застосування в навчальній діяльності
комп'ютерного моделювання реальних процесів;
· забезпечення навчання матеріалами із
віддалених баз даних, використовуючи засоби телекомунікації;
· набуття діалогу з програмою характеру
навчальної гри, що у більшості учнів підвищує мотивацію навчальної діяльності.
Потрібно враховувати і негативні сторони:
· відсутність емоційності діалогу з
програмою;
· не завжди враховані програмістами
особливості конкретної групи учнів;
· майже повна відсутність розвитку
мовлення, писемної культури учнів;
· виникнення, крім помилок у вивченні
навчального предмету, яких учень допускається і на традиційних уроках, також
технологічних помилок - помилок роботи з комп'ютерною програмою;
· подання навчального матеріалу, як
правило, в умовній, надто стиснутій та одноманітній формі;
· обмеження контролю знань кількома
формами - тестами або програмованим опитуванням;
· наявність спеціальних знань самого
вчителя.
Недоліків у комп'ютерного навчання не
менше, ніж переваг. Відмовлятися від комп'ютера в навчанні не можна, але не
можна і зловживати його використанням.
Комп'ютерна технологія потрібна, якщо
вона дозволяє отримати такі результати навчання, які не можна отримати без її
використання. Наприклад, якщо в дев’ятому класі програма дозволяє швидко
виробити технічний навик побудови симетричних фігур на площині, а також
побачити рух фігур при геометричних перетвореннях - така програма потрібна.
Тому що без комп'ютера робота буде
перевантажена масою додаткових рутинних побудов і найпростіших дій, а через
велику кількість додаткових дій важко сформувати і проконтролювати потрібне
вміння. Але пізніше набуті вміння потрібно закріпити реальними побудовами.
Особливості комп'ютеризованого уроку
Можна виділити три основні задачі, які
необхідно розв'язати для успішного проведення комп'ютеризованого уроку:
дидактичну, методичну та організаційну. Під дидактичним
забезпеченням розуміють навчальні матеріали уроку, конкретна навчальна програма
та апаратура. Методична задача -
визначення методів використання
комп'ютерів при викладанні теми, аналіз результатів уроку і постановка
наступної навчальної мети. Організаційна
задача, яка легко вирішується під час традиційного уроку, стає головною. Вона
полягає в тому, щоб виробити і закріпити в учнів навички роботи з навчальною
програмою, організувати роботу, уникаючи
перевантаження учнів та нераціонального використання часу.
При застосуванні електронної перевірки
знань потрібно враховувати мінуси комп'ютерного опитування - не
прослідковується хід розв'язування задачі, відсутня можливість перевірки
графічних навичок і навичок доведення. Отже, не можна вважати комп'ютерні тести
переважаючою формою контролю. Однак для
багатьох учнів робота з комп'ютерними тестами буде значно більш
значущою, ніж при традиційній формі опитування. До таких дітей відносяться
інтелектуально обдаровані діти, які, до того ж часто відчувають серйозні
труднощі у спілкуванні із вчителем, що пов'язані із низьким рівнем зв’язного
мовлення. До таких відносяться і
невстигаючі учні. Для них не надто складний тест на комп'ютері може додати впевненості
в собі.
Фактори, що найбільше впливають на побудову уроку:
· методична мета, тип уроку, (пояснення
нового матеріалу, закріплення, узагальнення матеріалу, проміжний контроль
тощо);
· кількість учнів у класі і кількість
комп'ютерів у кабінеті;
· гігієнічні вимоги до роботи учнів за
комп'ютером;
· рівень підготовки класу в навчальному
плані;
· готовність учнів до нового виду
навчальної діяльності (від того, наскільки учні добре володіють прийомами
роботи з комп'ютерними програмами залежить темп і успіх уроку).
Потрібно пам'ятати, що основна
перевага, яку комп'ютер дає на уроці, полягає в тому, що учень сам визначає
темп своєї роботи з програмою. Під час традиційного уроку вчитель чітко по часу
розділяє етапи уроку і відводить конкретний час на розв'язування кожної задачі.
При цьому деякі учні "все виконали,
що далі?..", а інші не встигають за вчителем. Намагання таким чином
побудувати комп'ютерний урок не дасть можливості реалізувати основну перевагу
уроку з комп'ютерною підтримкою. Програма повинна вступити в діалог з кожним
учнем, причому освітній рівень цього діалогу задається вчителем і програмою, а темп - учнем.
На уроках з комп'ютерною підтримкою не
слід принижувати значення традиційного робочого зошита. При вивченні будь-якого
матеріалу за допомогою комп'ютера потрібні означення, правила, властивості та
теореми необхідно записувати в зошит, як на традиційному уроці.
Звісно, комп'ютер не замінює вчителя, а
є лише засобом здійснення педагогічної діяльності, його помічником. Тому майже
усі уроки я планую комбінованими, особливо у класах середнього рівня знань.
Практикую також уроки-лекції у старших
класах. В якості джерела лекційного матеріалу використовую особисто створені
презентації.
Відбір інформації підчас підготовки до уроку
Готуючись до уроку із застосуванням
мультимедіа, слід керуватись такими критеріями відбору інформації:
- зміст, глибина і обсяг навчальної
інформації повинні відповідати пізнавальним можливостям учнів, враховувати їх
інтелектуальну підготовку й вікові особливості;
- слайди презентації повинні містити
тільки основні моменти (основні визначення, схеми, анімаційні та
відеофрагменти, що відбивають сутність тем, що вивчаються);
- потрібно уникати великих текстових
фрагментів. Неприпустимо для читання тексту використовувати полоси прокрутки чи
кнопки переходу від екрану до екрану;
- виділяти в текстах найбільш важливі
моменти, використовуючи напівжирний чи курсивний шрифт;
- загальна кількість слайдів не повинна
перевищувати 20-25;
- не варто перенавантажувати слайди
різноманітними спецефектами, інакше увага учнів буде зосереджена саме на них, а
не на інформаційному наповненні слайду;
- на рівень сприйняття матеріалу
великий вплив має кольорова гама слайду, тому необхідно дібрати правильне
забарвлення презентації, щоб слайд добре «читався»;
- необхідно чітко розрахувати час на
показ того чи іншого слайду, щоб презентація була доповненням до пояснення
учителя, а не навпаки.
Під час проведення практичних занять
також використовую презентації, проте тут є свої особливості. Презентацію можна
демонструвати як за допомогою проектора, так і на екранах моніторів (під час
проведення занять у комп'ютерному класі). Висновки
У даній роботі було розглянуто
можливість застосування сучасних комп'ютерних технологій і прикладного
програмного забезпечення для викладання математики в середніх школах.
Отже, мультимедійні засоби навчання є
перспективним і високоефективним інструментом, що дозволяє надавати інформацію
у більшому обсязі, ніж традиційні джерела інформації й у тій послідовності, що
відповідає логіці пізнання. Завдяки цій технології можна підняти процес
навчання на якісно новий рівень.
Використання комп’ютерних технологій на
уроках математики сприяють підвищенню пізнавальної активності учнів, швидкому
та ефективному засвоєнню ними навчального матеріалу, залучення до роботи
практично кожного учня, виявлення труднощів, підвищення результативності
навчального процесу.
Комп'ютер може бути використаний на
різних етапах навчання математики, і це використання засноване насамперед на
його графічних можливостях.
Не можна вважати комп'ютерні тести
переважаючою формою контролю. Однак для
багатьох учнів робота з комп'ютерними тестами буде значно більш
значущою, ніж при традиційній формі опитування. Список використаних джерел
1. Пометун О.І., Пироженко Л.В.
Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.метод.посіб. -
К.:Видавництво А.С.К.. 2004.
2. Братищенко О.Г., Використання
комп'ютерних технологій на уроках математики, Комп'ютер у школі та сім'ї, 1998
. Ж2.
3. Никитюк Н.В. Мультимедійні засоби на
уроках геометрії. - Київ, 2007.
4 . Новиков С. П. Применение новых
информационных технологий в образовательном процессе // Педагогика. - 2003 . -
Ж 9.
5. Технології конструювання
мультимедійного уроку. - www.osvita.ua
6. Віртуальна бібліотечна довідка.
Об'єднана довідкова служба бібліотек України. - www.chl.kiev.ua
7. Бученко І.В. Комп'ютеризація навчання
- свідчення професійної майстерності педагога. - http://ippo.org.ua
8. Настанови користувачу для ППЗ
«Програмно-методичний комплекс навчального призначення "Математика, 5-6
клас" для загальноосвітніх закладів», «Бібліотека електронних наочностей». |