Виховні обов'язки класного
керівника.
Реферат
Неабияке значення має педагогічна підготовка, досвід та індивідуальні
особливості класного керівника. Початкуючий класний керівник складає, як
правило, розгорнутий план, а досвідчений педагог може обмежитися стислим
Щоб відповісти на запитання, яке місце відводиться класному керівнику в
системі виховання учнів, передусім слід з'ясувати фактори, що формують сучасну
дитину.
Відомо, що спеціалізація особистості здійснюється в результаті, як
стихійного впливу з боку соціального середовища, так і цілеспрямованих впливів
з боку спірально створених державних і громадських інститутів.
При цьому, якщо один із впливів - залежно від віку дитини - стає вагомішим,
то другий, наприклад, відсувається на задній план, - третій, набуває постійного
характеру. Скажімо, домашнє середовище найбільш впливає в дошкільному віці. У
молодшому шкільному віці сім'я залишаючись могутнім фактором виховання, поступається
перед школою. Провідною, як стверджують психологи, стає навчальна діяльність, а
найбільшого авторитету у формуванні цілісних орієнтацій набуває думка вчителя.
Різка зміна орієнтирів у соціальній ситуації розвитку дітей починається з
молодшого шкільного віку.
Для підлітка переважного значення набуває ставлення до нього товаришів і
їхня моральна оцінка всього, що відбувається в світі. Хлопчики й дівчатка в
цьому віці з цікавістю приглядаються один до одного, порівнюють, намагаючись
відповісти на життєво важливі для них запитання: "Який я?", "Хто
я?", "Чи не гірший за інших?".
Дуже болісною стає підозра: "Чи не поступаюсь я в чомусь друзям?"
якщо так, якщо так, то це сприймається, як трагедія, виникає потреба
самоствердження, самореалізації, які за несприятливих умов гострих конфліктних,
а не рідко й антисоціальних форм. Через це один з найважливіших педагогічних завдань,
які реалізують досвідчені педагоги, є розгортання різноманітних видів
діяльності, де б кожен зміг розкрити себе з кращого боку, заслужити повагу
товаришів.
Форми планування діяльності класного керівника
Умови життя та виховання одного-двох учнів, доцільно відобразити в плані.
Наведену структуру плану не слід розглядати як обов'язкову, вона
орієнтовна. Виходячи з неї, кожен класний керівник планує свою роботу з
урахуванням конкретних умов виховання.
Структура плану повинна бути рухливою. Поточні події та зміни в житті класу
нерідко вимагають внесення в план корективів з урахуванням нових завдань, нових
умов виховання. Не можна заздалегідь передбачити всі події, що можуть статися в
нашій країні, зміни, які відбудуться в класному колективі, у поведінці окремих учнів. Тому в плані
виховної роботи класного керівника можливі й припустимі доповнення й уточнення.
Треба прагнути до того, щоб план не сковував ініціативу, а давав змогу творчо
підійти до організації виховної роботи в класі.
Слід мати на увазі, що виховання - це процес динамічний. Не завжди можна
передбачити, в якому напрямі він розвиватиметься і який вплив справить на
учнів. Тому в план можна вносити корективи, доповнення. Класному керівникові
нерідко дозволяється імпровізувати. Про те загальний напрям і систему виховної
роботи можна і треба передбачати. План класного керівника дуже індивідуальний.
Він, як правило, відображає педагогічне кредо кожного вихователя, стиль його
роботи, його майстерності.
План класного керівника не самоціль, а засіб підвищення якості його
виховної роботи. Тому форма його повинна бути гнучкою, рухливою, такою, що
враховує конкретні умови організації виховної роботи в класі. Не слід
захоплюватись громіздким планом з великою кількістю розділів. Треба включати до
плану лише ті заходи, які висуває життя і які можна успішно виконати.
Зрозуміло, вони повинні бути не випадковими, а органічними ланками в системі
виховної роботи.
У шкільній практиці плани класних керівників складають по різному і мають
різну структуру. Це цілком виправдано, бо умови роботи в різних класах
неоднакові.
Неабияке значення має педагогічна підготовка, досвід та індивідуальні
особливості класного керівника. Початкуючий класний керівник складає, як
правило, розгорнутий план, а досвідчений педагог може обмежитися стислим. Проте
в усіх випадках і в усіх класних керівників план виховної роботи повинен
відображати основний зміст і напрям їхньої виховної діяльності, перспективи
розвитку класного колективу.
Іноді класні керівники виділяють у плані окремий розділ, де передбачається
вивчення учнів. Проте, здебільшого це відбувається в процесі повсякденної
виховної діяльності. Лише тоді, коли класний керівник має намір протягом
тривалого часу вивчати учнів.
Сім'я і класний керівник
Необхідною умовою правильного виховання дітей є тісний контакт між сім'єю і
школою, взаєморозуміння і взаємоповага між учителями і батьками. Якщо батьки
поважають школу і прислухаються до порад учителів зокрема класного керівника,
підносять в очах дітей авторитет школи й вчителів, діти краще вчаться старанно
виконують свої шкільні обов'язки. Таких дітей легше виховувати і батькам, і
школі.
Одним із засобів зв'язку з школою, класним керівником є щотижневий перегляд
і підписування батьками щоденників школярів. Батьки зобов'язані цікавитись
поточними оцінками і зауваженнями, які заносяться вчителями чи класним
керівником до щоденників. За встановлено практикою в житті шкіл батьки щотижня
переглядають щоденники дітей і підписують їх, щоб бути в курсі та своєчасно
реагувати на кожне незадовільну оцінку і на кожне зауваження вчителя.
Але знати про діяльність дітей у школі лише по щоденниках зовсім
недостатньо. В щоденнику зазначають лише поточні оцінки і окремі зауваження.
Багатогранне життя дітей у школі не може відбивати щоденник. Часто буває так,
що оцінки в щоденниках не відповідають дійсності. Підписування щоденника -
це лише одна сторона важливої справи
контролю за навчальною діяльністю дітей. Діти проводять у школі 4-6 годин у
напруженій праці. Праця в колективі ставить дітей у складні взаємини з
товаришами і вчителями. У цих взаєминах виявляються внутрішні якості дітей, їх
старанність, правдивість,, уміння жити в
колективі, ділитися з товаришами, відповідати за доручену справу. |